Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2014

Decay.gr: Δημοτικό Ωδείο Νέας Ιωνίας - Όαση μέσα στην κρίση



Η Ελλάδα βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση. Οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης έχουν επηρεάσει όλους τους κλάδους της κοινωνίας, οι όποιοι βρίσκονται σε κατάσταση αδράνειας. Όπως είναι λογικό, σε μια χώρα που ανέκαθεν η μουσική παιδεία και ο πολιτισμός δεν αποτελεί την πρώτη προτεραιότητα, οι άνθρωποι που ασχολούνται με αυτά είναι μετρημένοι στα δάχτυλα.

Στην Αθήνα όμως, στον Δήμο Νέας Ιωνίας, μια περιοχή με πλούσια πολιτισμική κληρονομιά, τη στιγμή που πολλοί Δήμοι δεν ενδιαφέρονται για τον πολιτισμό, εν έτει 2012, ιδρύθηκε Ωδείο, με δημοτική υπόσταση και αυξημένες προδιαγραφές. Ακόμη δεν έχει καταφέρει να έχει δικό του κτίριο και εδρεύει στο 19ο Δημοτικό Σχολείο Νέας Ιωνίας, όμως έχει καταφέρει στον πρώτο χρόνο λειτουργίας του να έχει μια πετυχημένη πορεία. Από την ώρα της πρώτης λειτουργίας του μέχρι σήμερα, οι υπεύθυνοι του, εργάζονται με εξαιρετικά έντονους ρυθμούς με εφόδιο την αγάπη για τη μουσική και γνώμονα την ορθή παιδεία και την εδραίωση του πολιτισμού.




Βρεθήκαμε στο Δημοτικό Ωδείο Νέας Ιωνίας, όπου συναντήσαμε τον καλλιτεχνικό του διευθυντή κ. Γιάννη Κοντίτση, ο οποίος μας ενημέρωσε σχετικά με το όλο εγχείρημα και απάντησε με προθυμία σε όλες μας τις ερωτήσεις.

1) Πείτε μας αρχικά κάποια πράγματα που πρέπει να γνωρίζουμε για τη δημιουργία, τη χρηματοδότηση και την αρχική λειτουργία του Ωδείου.


Οι προσπάθειες για τη δημιουργία του Ωδείου ξεκίνησαν, από τη δημοτική αρχή, τέλη του 2010. Η δημιουργία του δημοσιεύτηκε σε Φ.Ε.Κ (Φύλλο Εφημερίδας Κυβερνήσεως) τον Αύγουστο του 2011. Ξεκίνησε τη λειτουργία του το Δεκέμβριο του 2012 με 29 μαθητές. Σε ένα μόλις χρόνο οι μαθητές έφτασαν τους 92. Σε μια εποχή με δύσκολες οικονομικές συγκυρίες, όπως η σημερινή, επιθυμία μας ήταν, τα παιδιά να πάρουν με χαμηλό κόστος, μόρφωση υψηλού επιπέδου. Το Ωδείο είναι αυτοχρηματοδοτούμενο. Δηλαδή με τα χρήματα που πληρώνουν οι μαθητές, λειτουργεί το Ωδείο και πληρώνονται οι καθηγητές του.


2) Δεν υπήρχε μια αρχική χρηματοδότηση από τον Δήμο ή από κάπου αλλού;


Η αρχική χρηματοδότηση έγινε από τον ΟΠΑΝ (Οργανισμό πολιτισμού Άθλησης και Νεολαίας του Δήμου Νέας Ιωνίας), τμήμα του οποίου αποτελεί το ωδείο, και ήταν η αγορά μουσικών οργάνων. Το κόστος ήταν περίπου 5000 ευρώ. Ο Δήμος μας παραχώρησε το κτίριο, τις εγκαταστάσεις καθώς και τις υπηρεσίες του για τη διοικητική στήριξη του ωδείου. Το κόστος της λειτουργίας το πληρώνει ο μαθητής. Στο κόστος, εκτός από το ειδικό μάθημα του οργάνου, συμπεριλαμβάνεται το μάθημα της θεωρίας καθώς και η συμμετοχή του στα μουσικά σύνολα και τη χορωδία. Το αρχικό στοίχημα ήταν εάν μέσα στην οικονομική κρίση, θα υπήρχαν δημότες που θα επιθυμούσαν, τα παιδιά τους να ασχοληθούν με τη μουσική. Η κρίση που βιώνουμε σήμερα δεν είναι μόνο οικονομική αλλά κυρίως, πολιτισμική. Για να αλλάξει ο κόσμος πρέπει να αλλάξει και η συμπεριφορά του. Αν η κοινωνία μας ήταν υγιής δεν θα μπορούσε να ανέχεται όλα αυτά τα φαινόμενα διαφθοράς που μαθαίνουμε σήμερα και κάνουμε όλοι σαν να μην τα γνωρίζαμε ή σαν να τα αγνοούσαμε. Ο πολιτισμός θα έπρεπε να είναι η αιχμή του δόρατος για την αλλαγή νοοτροπίας. Ειδικότερα η μουσική καλλιεργεί ελεύθερο και σκεπτόμενο άνθρωπο που μπορεί να προσφέρει στην κοινωνία που θα ζήσει αύριο.


3) Πιστεύετε ότι θα υπάρξει κέρδος στην τοπική κοινωνία;


Αυτό που λέμε «ανοίγεις ένα σχολείο, κλείνεις μια φυλακή» ισχύει και εδώ. Τα δείγματα που έχουμε από τα μουσικά σχολεία είναι ότι η παραβατικότητα των μαθητών τους δεν έχει καμία σχέση με τα άλλα σχολεία. Επιπλέον έχει αποδειχθεί ότι η μελέτη ενός μουσικού οργάνου κατά τρόπο αντίστοιχο με τη σωματική άσκηση επιδρά ευεργετικά στον οργανισμό. Ασκεί τον εγκέφαλο και τον κρατά σε φόρμα. Ο Thomas Christian Südhof, γερμανο-αμερικανός Νομπελίστας Ιατρικής 2013, θεωρεί ότι ο δάσκαλος που τον επηρέασε περισσότερο στη ζωή του ήταν ο δάσκαλος του μουσικού του οργάνου, ο οποίος τον έμαθε να συγκεντρώνεται και να αναλύει. Πάρα πολλοί ερευνητές και παιδαγωγοί σήμερα, συνιστούν να επανεξετασθεί ο ρόλος της μουσικής στην προσωπική ανάπτυξη των παιδιών και επιπλέον τα σχολεία να καταβάλουν προσπάθειες ενσωμάτωσης της μουσικής εκπαίδευσης στο πρόγραμμά τους. Αυτό θα είναι το κέρδος κοινωνίας μας στο σύνολό της.


4) Γνωρίζουμε ότι στην Ελλάδα, σε σχέση με άλλες χώρες, υπάρχει ελάχιστη μέριμνα για τη μουσική, πόσο μάλλον στην τωρινή κατάσταση που ζούμε. Πόσο σημαντικό είναι για μια χώρα να επιδεικνύει μουσική παιδεία;


Για να μιλήσουμε με αριθμούς, στην Ελλάδα δεν συμβαίνει κάτι διαφορετικό από άλλες χώρες. Αυτοί που ασχολούνται με τη μουσική και τον πολιτισμό γενικότερα είναι μια μικρή μειοψηφία στο σύνολο του πληθυσμού. Δεν έχουμε να κάνουμε με μεγάλα ποσοστά. Παραδείγματα όπως της Βενεζουέλας, όπου από το 1978 μέχρι σήμερα και μέσω του El Sistema, 1.500.000 παιδιά έχουν μάθει μουσική ως σήμερα, με αποτέλεσμα 1 στους 100 πολίτες αυτής της χώρας να είναι μέλος μιας συμφωνικής ορχήστρας, αποτελούν την εξαίρεση στον κανόνα. Ακόμη και εκεί υπάρχουν όμως μεγάλες οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες. Η μουσική, όπως γνωρίζετε, δεν κάνει πολιτική...δεν μπορεί να κάνει. Μπορεί όμως να χρησιμοποιηθεί σαν μέσο εκπαίδευσης του πληθυσμού. Και ο λόγος που ξεκινήσαμε το Ωδείο ήταν αυτός. Η Νέα Ιωνία έχει μεγάλη παράδοση στο χώρο της μουσικής τόσο από τους μικρασιάτες μουσικούς που εγκαταστάθηκαν σε αυτή την περιοχή όσο και από τους νεώτερους. Παράλληλα η Φιλαρμονική της Νέας Ιωνίας πριν 30 χρόνια ήταν από τις καλύτερες στην Ελλάδα. Όταν λοιπόν έχεις έναν τόπο που έχει συμβάλει στη μουσική, είναι επιβεβλημένο να προσπαθήσεις να αναπτύξεις τη μουσική του παιδεία.


5) Ποιοι είναι οι στόχοι του Ωδείου και τι αντίκτυπο έχουν οι γνώσεις που παρέχει σε επίπεδο αναγνώρισης των αποφοίτων;


Το Ωδείο είναι αναγνωρισμένο και λειτουργεί όπως όλα τα Ωδεία, σύμφωνα με τον εσωτερικό κανονισμό του κρατικού ωδείου Θεσσαλονίκης και τις τροποποιητικές αποφάσεις που εκδόθηκαν από το Υπουργείο Πολιτισμού. Παρέχει πτυχία και διπλώματα. Κάθε χρόνο θα πραγματοποιούνται προαγωγικές εξετάσεις. Οι πρώτες εξετάσεις μας θα γίνουν μέσα στο Γενάρη και θα αφορούν τους περσινούς-πρώτους μας μαθητές. Οι περισσότεροι μαθητές μας σήμερα, είναι στην προκαταρκτική τάξη αν και σύντομα θα βγάλουμε και το πρώτο μας πτυχίο και κάναμε ήδη και τις πρώτες κατατακτήριες εξετάσεις. Σκοπός μας είναι να παρέχουμε γνώσεις υψηλού επιπέδου με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.


6) Πόσα και ποια τμήματα υπάρχουν στο Ωδείο;


Ήδη έχουμε καθιερώσει: 
1. Τάξη πιάνου
2. Τάξη κιθάρας
3. Τάξη κλαρινέτου
4. Τάξη σαξοφώνου
5. Τάξη φλάουτου
6. Τάξη παραδοσιακού βιολιού
7. Τάξη έγχορδων παραδοσιακών οργάνων (ταμπουράς, λαούτο, ούτι)
8. Τάξη ηλεκτρικής κιθάρας
9. Τάξη ηλεκτρικού μπάσου
10. Τάξη μπουζουκιού-μαντολίνου
11. Τάξεις προετοιμασίας για τμήματα Μουσικών Σπουδών των Α.Ε.Ι.
12. Τάξη ανώτερων θεωρητικών (ειδικό αρμονίας, αντίστιξης και φούγκας)
13. Τμήμα κρουστών (ντραμς)
14. Παιδική χορωδία
15. Τάξη αρμόνιου
16. Τάξη Βιολοντσέλου

Όπως βλέπετε, καλύπτουμε από τα κλασσικά όργανα τα έγχορδα (βιολί, βιολοντσέλο), τα βασικά ξύλινα πνευστά, τα ηλεκτρικά όργανα (ηλεκτρική κιθάρα, ηλεκτρικό μπάσο, αρμόνιο και ντραμς). Αντίστοιχα καλύπτουμε και ένα βασικό κομμάτι των ελληνικών παραδοσιακών οργάνων. Στον τομέα των θεωρητικών και στη βυζαντινή μουσική έχουμε τους πρώτους μαθητές. Βέβαια η κιθάρα και το πιάνο είναι τα πιο δημοφιλή.


7) Αντιλαμβανόμαστε ότι σε ένα τέτοιο εγχείρημα, θα υπάρξουν αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας θετικές και αρνητικές. Υπάρχει ανταγωνισμός και τι μορφής είναι; Τι βοήθησε στην επιτυχία του Ωδείου;


Η τοπική κοινωνία δείχνει να το αγκαλιάζει επειδή βλέπει ότι υπάρχει ένας υγιής οργανισμός. Στην πρόθεσή μας είναι η συνεργασία με όλους τους φορείς, κάτι που ήδη ξεκινήσαμε με τις συναυλίες που έχουμε πραγματοποιήσει. Με τη μεγάλη συναυλία που κάναμε στον δημοτικό κινηματογράφο «Αστέρα», είχαμε μεγάλη ανταπόκριση. Οι μαθητές μας προέρχονται από τη Νέα Ιωνία και τις γύρω περιοχές.


8) Το κτίριο και ο εξοπλισμός είναι κατάλληλα για τη λειτουργία του Ωδείου; Έπαιξε ρόλο η τοποθεσία ώστε να επιλεχθεί;


Οι εγκαταστάσεις του σχολείου που βρισκόμαστε, είναι από τις πλέον σύγχρονες. Σε ένα σύγχρονο σχολείο, περίπου το 40% του χώρου του θα πρέπει να είναι βοηθητικοί χώροι, σκάλες έξοδοι και διάδρομοι. Έχει χτιστεί με τα αυστηρά πρότυπα του ΟΣΚ και δεν χρειάστηκε να πείσουμε τους αρχιτέκτονες του Υπουργείου Πολιτισμού για την εγκατάσταση του ωδείου σε αυτό το χώρο. Υπάρχουν παντού έξοδοι κινδύνου και η πυρασφάλεια είναι η πλέον κατάλληλη. Εξοπλισμό, έχουμε ήδη μεγάλο. Περιμένουμε τις επόμενες ημέρες ένα πιάνο δωρεά από μια δημότισσα οπότε τα κλασσικά πιάνα θα είναι 3. Έχουμε αρκετά ικανοποιητικό εξοπλισμό και αν προκύψουν παραπάνω ανάγκες θα είμαστε έτοιμοι να τις καλύψουμε. Συγκοινωνιακά επίσης βολεύει γιατί είναι δίπλα στο σταθμό του Περισσού και είναι ένας χώρος που διασταυρώνονται λεωφορειακές γραμμές. Επίσης έχει χώρους για προσωρινό πάρκινγκ. Βέβαια μακροπρόθεσμος στόχος της δημοτικής αρχής είναι να αποκτήσει το ωδείο τις δικές του εγκαταστάσεις.


9) Πείτε μας για τις εκδηλώσεις που έχετε πραγματοποιήσει.


Η πρώτη μεγάλη εκδήλωση έγινε στις 23 Φλεβάρη του 2013. Φέραμε τη συμφωνική μπάντα των μαθητών του Πειραματικού Μουσικού Γυμνασίου Λυκείου Παλλήνης. Με αυτή τη συναυλία σηματοδοτήθηκαν οι στόχοι μας που είναι πολύ σύντομα να αποκτήσει το ωδείο μας παρόμοια μουσικά σύνολα. Τον Ιούνιο έγινε συναυλία των μαθητών στον χώρο μας. Η επόμενη συναυλία έγινε στον χώρο του Ιωνικού Συνδέσμου με το τρίο «Ορφέας» που παρουσίασε έργα του Astor Piazzola με τους μουσικούς Θανάση Σκαρλάτο, φλάουτο, Σωκράτη Κάνα, τσέλο και Δήμητρα Ματζουράτου, πιάνο και τέλος, στον κινηματογράφο Αστέρα λίγο πριν τα Χριστούγεννα έγινε η χριστουγεννιάτικη συναυλία μας.


10) Σε μοντέρνα μουσική και μοντέρνα σχήματα;


Είναι πολλά ακόμη που πρέπει να γίνουν. Μην ξεχνάτε ότι μόλις κλείσαμε ένα χρόνο λειτουργίας. Και εδώ υπάρχουν μαθητές, όχι τόσοι όσοι θα επιθυμούσαμε. Το ίδιο συμβαίνει και με τον τομέα της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής.


11) Έχετε κάποιο μήνυμα προς τους γονείς και τα παιδιά που θα ήθελαν να ασχοληθούν;


Η ενασχόληση με τη μουσική μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα ωφελεί τον ψυχισμό του παιδιού, την παιδεία καθώς και τον τρόπο σκέψης του. Η συμμετοχή των μαθητών μας στα μουσικά σύνολα αλλά και στη χορωδία βοηθά στην κοινωνικοποίησή τους έτσι ώστε να μάθουν να συνεργάζονται με άτομα, να γίνουν καλύτεροι μαθητές, καλύτεροι πολίτες και κυρίως να μάθουν να φιλτράρουν την «πληροφορία» η οποία σήμερα υπάρχει σε τεράστια ποσότητα και χωρίς κρίση. Γενικότερα η ενασχόληση των νέων με τη μουσική και τις άλλες τέχνες, τον αθλητισμό και άλλες υγιείς δραστηριότητες είναι ότι καλύτερο για τα νέα παιδιά και τα αποτελέσματα θα τα δουν οι γονείς τους αργά ή γρήγορα.


"...Αυτό το πραγματικά σπάνιο παράδειγμα της δημιουργίας του Ωδείου Νέας Ιωνίας έχει να μας δείξει πολλά. Μας διδάσκει ότι με καλή θέληση, αγαθά αλλά ισχυρά κίνητρα και συνεργασία, μια ομάδα ανθρώπων μπορεί, ακόμα και σε αντίξοες καταστάσεις, να πετύχει το σκοπό της. Σε μια Ελλάδα κρίσης και παρακμής που όλα θυσιάζονται για το χρήμα, εδώ κέρδισε η μουσική και η παιδεία..."


Λήψεις από τη συναυλία του Ωδείου στον κινηματογράφο Αστέρα





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου